ברוכה הבאה לאזור האישי

מהי תכנית לידה ומה חשוב שתכלול?

מהי תכנית לידה ומה חשוב שתכלול?

מתכוננת ללידה? ברור לנו כי חשוב לך שהדברים יתנהלו בחדר הלידה כפי שתכננת. אם כך, מהי תכנית לידה ואיך מכינים אותה? הכנו עבורך המלצות

תכנית לידה היא מסמך המפרט את הדרך בה תרצי שהדברים יתנהלו בחדר הלידה. התכנית כוללת את רשימת ההעדפות שלך בקשר לסביבת בית החולים, לאופציות הרפואיות ולטיפול ביילוד מיד כשיגיח לאוויר העולם. היא מכילה הנחיות כלליות לצוות הרפואי, כדי שבשעה שתהיי בעיצומה של הלידה תוכלי להתמקד אך ורק במשימה המופלאה.

תכנית הלידה חשובה לשיפור התקשורת: גם עם המלווים/ות שלך, שמודעים לרצונותיך וגם עם הצוות, הרפואי. אבל חשוב לנו להדגיש: תכנית הלידה מהווה את הבסיס לדיאלוג אך היא אינה מחליפה את השיחה עימם. לכן, רצוי שתשתפי את הצוות המטפל בתכנית הלידה שלך כשתגיעי ללדת, וחשוב שגם למלווה יהיה עותק ממנה, למקרה שיש צורך לקבל החלטה מהירה.

איך תבני תכנית לידה?

ברשת קיימים אתרים שונים המציעים תכנית לידה מוכנה. עברי עליה, ודאי שהיא מתאימה לתפיסת עולמך וסכמי מתוכה את הפרטים שרלוונטיים לך.

אם החלטת לכתוב את תכנית הלידה בעצמך, אנחנו ממליצות שתתחילי לדמיין איך בדיוק את רוצה שהלידה שלך תיראה.

חשוב שתזכרי: כל תכנית היא בסיס לשינויים. תהליך הלידה הוא דינמי ויתכן שישתנה מרגע לרגע. לכן חשוב שתגיעי פתוחה לתהליך ולשינויים ושתרשי לעצמך לשנות את דעתך ולבחור מחדש. לעיתים מה שנראה הגיוני כשאת רגועה בבית, הופך פחות מתאים עבורך כשאת כאובה או צריכה לשנות את התכנית במהלך  הלידה, בהתאם לנסיבות.

הקדישי זמן ללמוד את נושא הלידה לעומק: לקרוא חומר כתוב ותכניות הדרכה, לעבור קורס הכנה ללידה, לסייר בחדרי לידה, לשוחח עם נשים שילדו, להתייעץ עם מיילדת וכדומה.

 
מהי תכנית לידה

מה כדאי לכלול בתכנית לידה?

התחילי בפרטים אישיים: גיל, מצב בריאותי ורקע מיילדותי קצר. אם בעבר חווית טראומה באירוע כלשהו או עברת לידה קודמת, רצוי שתשתפי את הצוות המטפל, כלומר – אותנו. חשוב לנו להכיר אותך ואת תפיסת עולמך כדי שנוכל להעניק לך את הטיפול ואת העזרה המיטביים שמתאימים לך אישית.

צייני את העדפותיך: אילו תנוחות תרצי לנסות במהלך הצירים, אילו שיטות לניהול הכאב תעדיפי, מהי עמדתך לגבי בדיקות ווגינליות, לגבי התערבויות כגון פקיעת מים או מתן מזרזים וכדומה.

שתפי אותנו: כיצד תרצי שנסייע לך להתמודדות עם הכאב: במגע? באמצעות משככי כאבים? במקלחות או בתנועתיות?

מה תרצי לאחר הלידה: האם תרצי שנניח את תינוקך עליך, מי את מבקשת שיחתוך את חבל הטבור ומתי, מהי עמדתך בנוגע לחיסונים, רחצה ראשונה, הנקה. לא פחות חשוב: הדגישי האם את מעדיפה  שתינוקך ישהה לידך או במחלקת הילודים והאם יש לך בקשות מיוחדות בנוגע לשליה.

אנחנו ננסה לעשות כמיטב יכולתנו על מנת להגשים את הרצונות והצרכים שלך ולהיות שותפים בחוויה הנפלאה הצפויה לך.

כתבו:

אירה לינצקי, מיילדת, רכזת הדרכה קלינית, חדר לידה הלל יפה                                               דיתה גולן הדרי, מיילדת ופסיכותרפיסטית CBT