ברוכה הבאה לאזור האישי

מהי לידה טבעית ומה כדאי שתדעי עליה?

לידה טבעית מתנהלת תוך התמסרות מלאה לגוף ולתהליכים שמתרחשים בו, ללא התערבות רפואית וללא שימוש במשככי כאבים, תרופות או זירוז. את חולמת ומתכננת ללדת בלידה טבעית? הכנה מוקדמת במהלך ההיריון תסייע לך ולמלווה שלך לעבור את התהליך בצורה הטובה ביותר.

מהי לידה טבעית ומהו כאב בלידה

לידה היא אחת החוויות העוצמתיות והמעצימות בחיי האישה וכל אחת מתכננת וחולמת כיצד יתרחש האירוע. יש מי שמבקשת ללדת בחדר חשוך, אחרת מעדיפה הרבה אור. יש מי שרוצה את בן זוגה לצידה, ויש מי שזקוקה לכל השבט. יש נשים שמחפשות כל הקלה אפשרית לכאב בעוד שאחרות מעדיפות למזער את ההתערבות הרפואית ולעבור את התהליך כפי שהטבע התכוון. כל בחירה הינה אישית ובעיקר – לגיטימית.

אם את חולמת ללדת בלידה נטולת התערבות, אם לידה טבעית היא החלום שלך, הנה כמה דברים שיסייעו לך לעבור אותה בצורה הטובה ביותר.

מה זו בעצם לידה טבעית?

כפי שציינו, לידה טבעית היא לידה ללא התערבות רפואית, ללא שימוש במשככי כאבים, מתן זירוז או התערבויות אחרות. בלידה טבעית  את מאפשרת לעצמך להתמסר באופן מלא לגוף שלך, לקבל ולקחת חלק פעיל בכל התהליכים שמתרחשים בו.

כדי ללדת בלידה טבעית, עליך להרגיש שאת נמצאת בסביבה תומכת, ושאת בטוחה ומוגנת. בטחון, שלווה ורוגע מעודדים הפרשה של הורמונים חשובים ומשמעותיים. בהם: אוקסיטוצין, "הורמון האהבה", שאחראי על הצירים והתקדמות הלידה והאנדורפינים העוזרים להקלה ולהתמודדות עם הכאב.

ללידה טבעית יש יתרונות שחשוב שתכירי: תוכלי להתהלך במהלך הלידה, לנוע על כדור פזיו, לשבת באמבטיה או בברכה ייעודית. התנועה והחופש יסייעו וישפיעו על התקדמות הלידה.

איך ללדת בלידה טבעית

איך תתכונני ללידה טבעית?

  • הכנה מוקדמת במהלך ההיריון תסייע לך ולמלווה שלך לחוות לידה טבעית בצורה הטובה ביותר.
  • בחרי בקורס הכנה ללידה בעל גישה מתאימה, שיאפשר לך לרכוש כלים ולתרגל באופן מועיל.
  • כמו כן, כדאי שתכיני תכנית לידה מפורטת, אותה תשתפי עם המיילדת שתטפל בך והצוות הרפואי.
  • כדאי שתבחרי במלווה שיהיה/תהיה שותף/ה לתכנית הלידה שלך, שידע/תדע להרגיע ולתמוך בך בזמן אמת.

היכן תוכלי ללדת לידה טבעית?

  • כיום, את יכולה ללדת בלידה טבעית בביתך, במרכז ללידה טבעית – ישנם כמה מרכזים כאלה במספר בתי חולים ברחבי הארץ, או בחדר לידה "רגיל".

    אם את בוחרת ללדת בבית חולים, כדאי לערוך סיור בחדרי הלידה ולבדוק מהי הגישה ומהן האפשרויות ללידה טבעית וכיצד תוכלי להיעזר בצוות חדר הלידה.

    בכל בית חולים בו תבחרי ללדת  קיימות אפשרויות שונות, בהתאם למדיניות בבית החולים:

    • להימנע מהתערבויות רפואיות, כגון זירוז, חיבור לעירוי או פקיעת מים
    • לבצע ניטור רציף או ניטור לסירוגין במהלך הלידה על מנת לוודא שתינוקך אינו במצוקה
    • להיות בתנועה ולהיעזר במים במהלך הלידה
    • לבחור תנוחת לידה שנוחה ומתאימה לך.

    כמו כן, מומלץ שתבדקי מהם התנאים הסביבתיים שבית החולים מציע ועד כמה הם מתאימים לרצונותייך: פרטיות, אינטימיות, תמיכה מילדותית, תאורה עמומה ושקט – כל התנאים שיאפשרו לך להרגיש נינוחה ומרוכזת בתהליך ללא הפרעות.

    בתי חולים רבים ברחבי הארץ ערים לרצונותיהן של נשים ללדת בשקט ובבטחה ללא התערבות רפואית. לידה טבעית בבית החולים יכולה להתקיים בין השבועות 37-42, כשמדובר בהיריון תקין, ללא סיבוכים. תנאים נוספים ללידה טבעית בבית החולים הם כי הינך בריאה, יש לך עובר יחיד והוא נמצא במצג ראש.

    הצוות הרפואי בחדר לידה יעשה ככל האפשר, כדי שהלידה תתנהל בדרך שבחרת ובהתאם לרצונות שלך. אם קיימות סיבות – התוויות רפואיות – המונעות זאת ממך, הצוות הרפואי יסביר לך אותן. לכן, כדאי שתשתפי את הצוות בדברים שחשובים לך, כדי שיוכלו לעזור  לך להגשים את חלום הלידה שלך. יחד עם זאת, זכרי כי תהליך הלידה הוא דינמי וכולל גם שינויים בלתי צפויים. חשוב שתדעי שיש לנו, המיילדות, כמו גם לשאר חברי הצוות הרפואי מטרה, משותפת: לידה טובה ובריאה, תוך שמירה על בריאותך ובריאות העובר שלך. בכל שאלה או בקשה פני לצוות שמטפל בך כדי להבין מהן האפשרויות העומדות בפניך וכיצד ניתן לשלב בין הרצון שלך ללידה טבעית לבין הצורך בהשגחה או בהתערבות.

    מומלץ שתגיעי לבית החולים כשאת נמצאת בתהליך לידה פעיל, אותו תזהי לפי תדירות ומשך הצירים.

     
לידה טבעית

כיצד תוכלי להקל את הכאב בלידה טבעית?

  • כדי להקל את הכאב כדאי שתהיי בתנועה ותיעזרי בטכניקות נשימה והרפיה ובכדור פיזיו.
  • לשימוש במים במקלחת או באמבטיה יש השפעה שתרגיע אותך ותרכך את הכאב.
  • מדיטציה תסייע לך בהפחתת הלחץ. מגע, חום ועיסוי יתרמו להרפיית השרירים ודמיון מודרך יעזור לך לחוות את האירוע בצורה חיובית ורגועה יותר.
  • בחרי מראש את המוזיקה שאת אוהבת. היא תשפר את החוויה ותעזור לך בשלב הנשימות
  • בחרי מלווה תומך/ת שיהיה/תהיה לצידך ברגע החשוב מכל. נוכחות האדם הנכון ברגע הנכון עשויה להקל משמעותית את ההתמודדות.

טיפים מאיתנו, המיילדות

כל יולדת טווה בדמיונה את הלידה המושלמת, אך מדובר בתהליך דינמי ולא צפוי.

העצה שלנו היא: הגיעי ללידה עם גמישות מחשבתית. זה מצוין שהתכוננת לקראתה ואת יודעת איך את רוצה שהיא תיראה, ועדיין, חשוב שתקשיבי לגוף שלך ותהיי פתוחה לבחור או לשנות את דעתך במהלכה. אם התחלת בלידה טבעית ולפתע את מרגישה שאת מעוניינת להיעזר במשככי כאבים, כמובן שנכבד את בקשתך וגם את היי קשובה לעצמך ולצרכים המשתנים שלך. רק את יודעת מה נכון עבורך ועבור גופך. אנחנו נהיה שם לצדך באהבה ובמקצועיות ונאפשר לך חוויית לידה המותאמת ככל הניתן לצרכיך. בהצלחה!

כתבה:

אירה לינצקי, מיילדת, רכזת הדרכה קלינית, חדר לידה הלל יפה