ברוכה הבאה לאזור האישי

מיילדות מעוררות השראה: איינה מיי גאסקין

איינה מיי גאסקין לא קיבלה מעולם הכשרה ממוסדת, אבל הניסיון שצברה, הספרים שכתבה והשיטות שפיתחה הפכו אותה לאחת המיילדות המפורסמות, המשפיעות והנלמדות ביותר בעולם

מה שגאסקין הצליחה ללמוד, ללמד, להתנסות, לתעד ולפרסם בספריה במהלך השנים, הוא לא פחות ממהפכה בעולם המיילדות. היא נחשבת למיילדת המפורסמת בעולם, חלוצת המיילדות המודרנית ומי שהחזירה את האותנטיות לאחד המקצועות הנשיים המסורתיים והעתיקים ביותר בעולם. גם כיום, היא מהווה מודל לחיקוי למיליוני נשים ברחבי העולם וזכתה אף להיכלל בספרי הרפואה בזכות השיטה הנקראת על שמה לחילוץ כתף כלואה "Gaskin Maneuver" (תמרון גאסקין).

הקריירה המיילדותית של איינה מיי גאסקין החלה בשנת 1971, כאשר ייסדה עם בעלה, סטפן גאסקין, את מרכז למיילדות בשם החווה ((Farm Midwifery Center בטנסי, ארצות הברית.

תחילתו של הסיפור בשיירה של 60 קרוונים, שבני הזוג הובילו ברחבי ארצות הברית. סטפן גאסקין היה מרצה לספרות ופילוסופיה ודמות בולטת בתרבות ההיפית האידיאולוגית של שנות ה-60. גאסקין הרצה על פסיכדליות וקיימות וגיבש סביבו וסביב זוגתו קהילה שקידמה חיים שיתופיים, בריאים והוגנים. השיירה נדדה ברחבי ארצות הברית, מסן פרנסיסקו ועד לטנסי, בה רחשו במשותף אדמה והקימו קהילה שדגלה בערכי קיימות, שוויון, אקולוגיה ופסיכדליות.

התמונה מימין: איינה מיי וסטפן גאסקין, צילום מסך מתוך יוטיוב. לצפייה בסרטון המלא >> 

 

לקראת היציאה למסע והמעבר לחווה אינה מיי גאסקין הבינה שעליה למצוא דרך טובה ומתאימה ללדת – עבור עצמה ועבור הקהילה הצעירה. כבר במהלך המסע התרחשו מספר לידות, ולמרות שלא תכננה להיות מיילדת, אינה מיי גאסקין נקראה לתמוך בהן. במהלך המסע היא עצמה ילדה תינוק פג, שנפטר לאחר יממה.

האובדן בלידה והחיפוש אחר ביטחון ליולדת וליילוד, ביחד עם חוויות הלידה שצברה במהלך המסע,  הותירו בה רשמים עזים והפכו משאת חייה. בזכותם החלה לחקור את התחום ולקרוא בספרי מיילדות ישנים. מלבד קריאה, איינה מיי גאסקין הרבתה לחקור וללמוד, ובפרט מרופא מיילד שעבד כ-20 שנה עם קהילת האיימיש והכיר את שיטות הלידה המסורתיות. את הנסיון שצברה והידע שרכשה כתוצאה מכך חלקה עם חברותיה לחווה ויחד הקימו את המרכז למיילדות של החווה, שהיה לאחד ממרכזי הלידה הראשונים בארצות הברית, שפעל מחוץ לבית החולים.

מיילדות החווה שירתו את חברותיהן בקהילה הצעירה מרובת הלידות, וגם יולדות מבחוץ שבחרו בלידה טבעית, באווירה ביתית עם מיילדות מנוסות. מיילדות החווה העניקו שירותי מיילדות גם לקהילת האיימיש הסמוכה.

במשך 18 שנות פעילותן אספו גאסקין וחברותיה נתונים על הלידות שהתבצעו בחווה והשוו אותן ללידות בבית החולים. מסקנת המחקר הייתה שלידות בית, בנסיבות מסוימות (היריון בסיכון נמוך), בליווי מיילדת מוסמכת ומנוסה, בטוחות כמו לידות בבתי החולים ועם פחות התערבויות.

התמונה משמאל: צילום מסך מתוך יוטיוב. לצפייה בסרטון המלא >> 

איינה מיי גאסקין
איינה מיי גאסקין

התמונה מימין: צילום מסך מסך מתוך יוטיוב. לצפייה בסרטון המלא>>

עד היום, גאסקין טיפלה באלפי לידות, פירסמה מספר ספרים, שהמפורסם בהם מיילדות רוחנית (Spiritual Midwifery) יצא במספר מהדורות. במשך 22 שנים הוציאה ירחון רבעוני בשם Birth Gazette המכסה נושאים כגון בריאות, לידה ומיילדות.  ספרים נוספים פרי עטה הם ספרי הדרכה בנושאי לידה, הנקה ועוד. האחרון שבהם, שיצא בשנת 2011 נקרא A Midwife’s Manifesta.

איינה מיי גאסקין הרצתה ברחבי העולם בכנסי מיילדות ובבתי ספר לרפואה, הן בפני סטודנטים והן בפני אנשי סגל, זכתה לפרסים ואף קיבלה תואר דוקטור לשם כבוד על ידי הפקולטה למדעי הבריאות ומדעי האדם באוניברסיטת Thames Valley  בלונדון, אנגליה.

"כשהורסים מיילדות, הורסים גוף ידע שמשותף לנשים, שלא יוכל להיאסף על ידי מנתחים או גברים גניקולוגים. בגלל שפיזיולוגית, לידה לא מתרחשת ליד מנתחים או רופאים, כפי שהיא מתרחשת ליד אישה מבינה ותומכת" (איינה מיי גאסקין)